10. feb. 2011

Værfenomen, bakgårdssau og lotteri

Tirsdag morgen gned jeg meg litt ekstra i øynene da jeg tuslet ut i morgenkåpen med saueskinnskåpen over for å lufte hundene. Jordene var fulle av tusenvis av snøballer! Dagen før hadde det snødd heftig, og vinden slo i harde kast i veggene denne natten. Så raskt som den ulne hjernen min klarte det, konkluderte jeg med at snøballene rett og slett var et resultat av de to førstnevnte værfenomenene.








Har du opplevd noe sånt før?

Senere på dagen fikk vi besøk av en mann som har laget en side for Lardal, og han har vært på fotoferd i dalen for å finne ut mer om dette. Det rare er at ballene både har rullet oppover, og plutselig snudd i vinkel. Har du lyst til å lese mer om dette, så ta turen inn i Lardalsonen for å lese mer, og se bilder av baller som har snudd med vinden. En syttiårig mann fra dalen er også intervjuet om dette, og har aldri sett dette fenomenet før. Merksnodig, og moro å ha opplevd.


Sauehuset på jordet har stått tomt for sau siden lille julaften, for da var vinteren så streng at vi valgte få de innomhus. Etter en real snømåking sammen med min gode (halvt) franske kamerat, klarte vi fikse hundegården klar til sau i forrige uke. Det er trangt om plassen innendørs, så nå var det på tide å få de ut. Jeg ønsket sterkt å ha de nær meg så jeg får gitt de vann og sett til de på rett vis, så nå har vi rett og slett bakgårdssau, som bruker hestehengeren som hus om de trenger det. Har bukken Balldûr gjort det han skal, ventes lam i løpet av april/mai, så nå er det godt de får rørt litt på skrottene.



Balldûr poserer for fotografen som står i kjøkkenvinduet.
Bildekkene fungerer som blomsterbed om sommeren, og stigbrett for sauene nå i vinter. Ekte gjenbruk og rededesign!



Snuppene undres over fotografen som nå står i stuevinduet.
Er det mat på gang tro? joda, det vanket noen brødbiter på dem.


Vakre og vene Ulla. Den eldste i flokken, som er temmelig sjef.


Yngstemann, minstemann, og eneste herren i flokken. Nysgjerrig som bare det, og han undrer stort hver gang en av søyene kommer bort til meg for kos. For hver dag som går får jeg tatt litt på han også. Moro å se hvor tillitsfulle de begynner å bli. :)



Vinduet lukkes, og Majapus sitter og betrakter de gjennom et skittent vindusglass.

Så var det lotteriet. Inne i min andre blogg KunstHobby ligger luer til gi-bort-pris. Dvs. Gratis luer for tre vinnere. Vinteren er jo så absolutt til stede, og varme må man ha. Bli med da vel? :)



Ønsker alle en riktig god dag. :)

8 kommentarer:

En rosa fugl sa...

Har nok aldri opplevd et slikt fenoment med så mange snøballer og laget av naturen selv. Utrolig vakkert. Takk for at du tok bilder av det! :) Elsker rare vinterbilder;)
Ble litt forelsket i dyrene dine. Høres helt sykt ut, men de er så søte og fine og minner om et bekymringsløst liv. Sukk... ble litt glad av å se på alle bildene dine nå:) Takk snuppa! :)

Shy sa...

Las om dette fenomenet i eit annan blogg også.
Fine bilder, som alltid :)

Smykkas sa...

Herlige bilder og flott informasjon om både snøballer og dyr.

Dette var rett og slett eventyrlig.

Klem

Pia sa...

Flotte bilder både av natur og dyr! Slang meg med på luelotteri!

Mie fra Mies Mirakler sa...

hei på deg, så pussig, ser ut som værene har vært ute og laget snøballkrig... Smilefjeset er ikke sendt, men håper å få sendt det i løpet av helgen, har vært mye sykdom i det siste så har knapt vært utenfor huset siste tiden. Men den som venter på noe godt...etc ;) *♥*

Mimmi sa...

Hei på deg:)

Så koselig at du ville bli med på min lille gibort:)
Du skrev at du tok 2 lodd - men du har 3 lodd - for det er 2 lodd for link og 1 lodd for kommentar:))

LYKKE TIL!
Skal gå gjennom alle nye følgere og nye "fjes" under kommentarene mine - og legge meg til som følger og lese blogger osv... etter hvert - akkurat nå er formen litt skral ( som hos mange andre i Blogglandia)!

Ha en flott helg
klem fra Grobu-Mimmi:)))

Elisabeth, innerst i veien sa...

For et snålt fenomen, aldri sett noe lignende..

Huldra sa...

Takker for herlige kommentarer alle sammen! :)
Blir så glad for hver eneste en. Kommer plutselig og oppdaterer meg hos dere også. De av dere som kjenner meg vet jo at jeg ikke er så flink til å begrense kommentarene mine, så da blir det ikke så mange besøk i løpet av en dag. Plutselig har jeg lagt igjen mange og lange spor. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...