8. juli 2010

Idyyyl. :)

Venners venner med ting de ikke ønsker ha lenger er en flott ting, og i går gikk turen til Lier med henger.
Der skulle vi hente no`n staur, men hvor mange det var hadde jeg ikke den villeste aning om..

Med sauer som klatrer, kryper, åler og hopper ut og inn av gjerdene som de lyster er det på tide å reparere, dividere og multiplisere (ref. den skumle vaktmesteren i Pompel og Pilt). Gjerdene lyt formere seg, og forhåpentligvis stå som det stengselet det skal være. Det krever materialer, og staur trengs i store tall så jeg sa glitrende ja til alle mann alle.
Kjapt og greit ble hengeren smekk full med mange hender i arbeid. Jeg sto og lo litt for meg selv, for dette lasset hadde nok ikke mannen min regnet med. -Ikke jeg heller forsåvidt, men nå så jeg for meg muligheten til å lage skigard nede mot veien, bytte ut pinglete gardinstenger med røffe staur, og utvide gjerdet mot skogen. Gutta både her og på nabogården har jo ikke tenkt over at sauene våre er supersauer og kan klatre som geiter. Fjellskrenten skulle liksom være en naturlig stopper mot skogen, men det funket ikke nei.. Fru nabo har igrunn sett seg lei av ulldotter som tar snarveier gjennom skogen og inn i hagen deres. Der knasker de nemlig opp det som er av gamle og nye planter, så nå må noe gjøres.

Mens vi sjauet fikk hundene leve livet og løpe løse omkring. Der er det gjerder på nesten alle kanter, og huset ligger usjenert til i skogkanten. Jeg sa jo det var idyyyl.
Jeg hadde med "min" BC-blanding (for her i huset er det greit eierskapsforhold til hunder og katter må vite), og venninnen min hadde med sin Cavalier. De funket umiddelbart glitrende sammen med den tidligere staur- eieren sine to (Collie og Chitsublanding), og undertegnede glitret i øynene av samholdet. Det er herlig med harmoniske dyr i flyt. :)




Nei den er ikke sint, bare fryktelig underbitt..

Tenk å få lov til å låne andres leker!




Den tidligere staur-eieren har også Gammelnorsk spælsau (jeg er fortsatt ikke sikker på om våre er rene eller ei, men jobber med saken). Som to saueeiere seg hør og bør gikk skravle høyt og heftig om gode og dårlige søyer, flått- eller ikke flåttproblemer, kolla og ukolla sau, feil og riktig brunst tider og gudene kan vite hva som egentlig ikke ble diskutert. Min ellers så snakkesalige venninne ble faktisk helt taus en stund, for vi snakket så fort at hun ikke klarte henge med etterhvert. Det skal faktisk godt gjøres, så dette skulle rett og slett vært foreviget på film. Det ble det ikke, men jeg knipset ivrig med kameraet hele tiden.

Er de ikke skjønne? :)


Mens vi fikk servert litt til hals og mage sto min lille venn i bånd, Collien gikk løs, og de to små var inne med oss. Da jeg hørte noen boff til tider gikk jeg ut for å sjekke, men der så jeg kun to glade hunder i lek. Fred og ingen fare. Det tok visst på å ha en sånn lekestund, for tre av de la seg flate på plenen da vi tuslet ut igjen.

Da hørtes en lyd..


Å.. Det var jo bare hestene jooo..


Denne karen må sies å være den mest sindige jeg har sett i møte med hund! Turbokaren min er fortsatt et ungt virrehode, og er fæl til å skulle snappe hestemuler. Jeg rekker ikke alltid være i forkant, så da han tok tak i denne karen sin mule løftet han bare på hodet, ristet litt på nakken og sto og snuste nysgjerrig videre. Skjønne, store sjelen sin. :)

Etter mange gode timer for både to- og firbente var det på tide å vende nesen hjem.




Hei så lenge skjønninger! Vi kommer garantert igjen.



Tørst liten venn etter en herlig, fri dag. :)

Har sagt det før, og gjentar det gjerne:
Det er vakkert på landet, og denne gangen var det i Lier jeg fant idyllen.






Joda, jeg har malt litt også. Dagens drodleri avsluttes med en ny, lys tilværelse, med bilder av grunningen av vinduskarmer og hestehengeren.


Staurene sa du? Ja de ligger fortsatt på hengeren. Mannen har fri i helgen, og ungdommen kommer hjem i morgen. Skal se det blir litt å gjøre på dem, så de fortjener fotballdagen de har tenkt å ha på søndag.. ;P

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det var virkelig idyll på landet.
For noen herlige bilder av alle dyrene, skjønne er de.
Ønsker deg en fortsatt fin torsdagskveld.
Klem fra Mio

n i n a s hjem sa...

Så mange fine bilder :)

Veronica sa...

Så koselig det hørtes ut og sååååå flotte bilder du tar!

Klems :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...