31. jan. 2015

Årskavalkade 2014 del 2

Kan hende blir det utdelt
nye kort hver vår
til dem som tør å prøve lykken
enda et år




JULI 


 For en sommer! Varme dager og netter, masse utetid i "jamaicamodus", og faktisk lange dager der jeg funket ganske greit! Gjett om jeg håper på en sånn glitrende sommer i år også. Jeg fikk bli med på markedsdager i Fredrikstad, der vi havnet midt i The Tall Ship Races og fikk se det enorme skipet  Kruzenshtern entre byen. Jentene oppførte seg eksemplarisk, og jeg var superglad. De hadde nemlig hatt en tendens til å bjeffe på alt og alle her hjemme.


Vi opplevde en natt i lavvo på landet da jeg skulle lufte teltet mitt, og min store sorte var på overnattingsbesøk mens de nye eierne var i bryllup. Da ble det rene hundetreffet på fellesverandaen etter at vi hadde vært og badet med dyra.


Det ble tre dagers landlivsferie hos min (halvt) franske venninne igjen, der jentene satte stor pris på å bli nedkjølt i baljen i hagen. Der fulgte jeg humler med kameraet, og lagde dermed månedens eneste innlegg (foruten visdomsord) humla trenger hjelp. Denne huldra kan ikke både være aktiv og sosial, og blogge masse samtidig. Da ble det enten eller, og juli ble nettopp en deilig, sosial måned :)


Den eldste niesen min fylte 25 år, så da ble det en natts overnatting hos søster`n og gjengen. Der yrer det av hunder, og vi fikk hilst på nykommeren som er av samme rase som mine, bare strihåret. Se en video av Griffonen her :)


.. før vi endte opp på Villa Malla der det var overraskelsemiddag for bursdagsbarnet dagen etter. Nydelig plass med deilig stemning og god mat. Ute trakk skyene opp til et enormt uvær, men åh, så flott blå stemning det ble! Det kommer flere bilder av denne dagen i et "blå mandag" innlegg :)

Og jeg fikk litt klippedilla og lagde meg luftige t-skjorter :)




AUGUST

Jeg var faktisk ganske sosial denne måneden også, og fikk besøk av sønnen min og kjæresten, som igjen hadde med en helt herlig blomsterbukett. Bestevenninnen min trengte noen dagers hundepass, så da var den flotte Cavalier King Charles frøkna hennes en del av flokken vår imens. Jeg slang meg over malekosten og rablet ned et par bilder, og høstet fortsatt urter og tomater fra verandaen. Naboen min heklet den søteste voododukken (les nåleputen) til meg. Hun er så utrolig dyktig med hendene sine :)






Denne måneden fikk vi også besøk av moren til stesønnen min, som er den stolte eier av årets mestvinnende Coton De Tulear. Bildet ved siden av er lånt med tillatelse. Flotte gutten med et helt herlig lynne, som Lexie til slutt la seg helt flat for. Denne karen var den aller første hun hilste på etter at jeg fikk henne også, for de var på den samme utstillingen der jeg overtok henne, og vi møttes og fikk hilst ordentlig på Mc Donalds etter hele utstillingsstyret :)

Bloggmessig var det helt tørke foruten visdomsordene. De legger jeg jo inn som planlagte innlegg på dager der jeg sitter hardt i sofakroken. Veldig greit å ha noe som faktisk holder liv i bloggen selv om jeg ikke er aktiv her inne.








SEPTEMBER




Nesten bloggtørke denne måneden også, men jeg rakk såvidt å bli med på NIB sin utfordring like bra brukt. Jeg er jo glad i gamle ting, og elsker å dra på marked. Da ble jeg jo ekstra glad for at jeg kunne være med på Vivestad høstmarked, der det både er veteranbiler og masse gammelt krims og skatter. 

Ellers begynte jeg dessverre igjen å kjenne at høsten var på vei, så kroppen ble mer og mer seig. Rolige turer med hundene, strikketøy i fanget, fokus på god og sunn mat, og rolige besøk. Ikke mye farting denne måneden, men rolige hjemmedager i godt lag. Jeg kjøpte et herlig miniatyrbilde av kunstneren Ellen Gudem Wilberg som jeg har blitt kjent med via felles grupper på FB, og jammen meg var hun ikke så snill og sendte med et ekstra bilde. Se bildene nederst til høyre i collagen her :)




OKTOBER

Høsten satte sine spor, og det ble mer og mer innedager igjen- foruten lufteturene med jentene. Fokuset denne måneden ble på ytterst enkel, men passe sunn matlaging, og jeg forberedte meg på å prøve en måned med paleo-light i november.




Jeg var i full gang med å handle julegaver via nett, og lagde ønskeliste fra Coolstuff, Ellers rakk jeg såvidt å henge meg med på NIB sin utfordring en dose farge på soverommet, for nå var det ikke mye rent og ryddig sånn ellers rundt meg. Kroppen var i ferd med å innta sin dvale igjen, og jeg lengtet desperat etter sommeren allerede.

Allehelgensaften kom, og jeg pyntet mer koselig enn uhyggelig med en pute jeg tegnet spookyfjes på, og de orange lysholderne jeg kjøpte på Nille for et par år siden. Måtte jo "pynte" litt på meg selv også, så jeg fikk et ekte halloween bilde til FB.. :D






NOVEMBER 





Denne måneden lå all fokus på å prøve å holde et Paleo- light kosthold, og jeg klarte det nesten hele måneden. Flere av de andre som fulgte denne måneden kjente en bedring, men siden jeg allerede for noen år siden hadde holdt en diett i 3 måneder der jeg kuttet ut de matvarene jeg følte hadde noen betydning kjente jeg ingen endring nå, og la det på hyllen igjen da jeg var ferdig. Noe plukker jeg med meg videre, men en ren Paleolivsstil passer ikke meg. Her lå en midtveis oppsummering. Jeg er ganske så stolt av at jeg faktisk klarte å feire bursdagen min på denne måten, uten å sprekke :)


Hundene røytet så det kostet etter, og jeg lagde nisse med skjegg av hundehår.. :D
Min herlige nabo lagde noe til meg denne måneden også, så nå fikk jeg lekre uglevanter. Nå ser jeg jo virkelig hvor mange gaver jeg har fått av henne gjennom året. Tusen takk snilleste Ritavennen :) Hun stilte velvillig opp som hundelufter da jeg klarte å ramle på månedens første frostdag og brakk armen. Pokker ta, for da ble jeg virkelig satt ut.. Likevel klarte jeg å male et brett jeg skulle bruke til adventslysene og fikk hengt opp julestjernen i tide til 1. advent. Kutte grønnsaker og sånne saker kunne jeg bare glemme, for den brukkede armen var virkelig ubrukelig på den måten. Noen turer ble det så klart med jentene, men var det isete ute tro Rita til. Takk og lov for god nabo i en tøff tid. 




DESEMBER

Jul ble det sakte men sikkert i hjemmet åkke som, selv om det nesten tok meg en time å pakke hver og en gave. Jeg fikk virkelig testet tålmodigheten min denne måneden på flere vis, men det gikk det, som alt annet. Jeg stresset ikke, men var veldig så glad for at julehandlingen nesten var ferdig i slutten av november. Det lønner seg å starte tidlig. 


Det ble endringer i planen om hvem som skulle få den hjemmelagde adventskalenderen, så da ble jeg glad for å endelig kunne gi noe tilbake til min gode nabo. Hun hadde kost seg med å pakke opp alle de små gavene på selveste julaften. Selv klarte jeg heldigvis å komme meg til Drammen for å bli med på feiringen dette året også, da min (halvt) franske kamerat kjørte meg til døren hos søsteren min. Da ble det deilig og rolig julefeiring med familien :) Jeg fokuserte på enkel og ganske så sunn mat denne måneden også, så lettvint som mulig. Julemiddagen ble derfor ekstremt god *yum*!


Også for en koselig nyttårsfeiring! Tre damer, seks hunder (og tre katter sånn underveis i løpet av natten) feiret stille og rolig hjemme hos meg. Stemningen var helt herlig, og vi vekslet på å se fyrverkeri fra verandaen min og passe på hundene. På menyen hadde vi kalkunfilèt med stekte potetbåter, nydelig brun saus laget av naboen, waldorfsalat, tyttebærsyltetøy og rosenkål. Til dessert hadde jeg laget Nugattimousse med baileys, med krem og reven sjokolade på toppen. Vi hadde nok godt i glassene, og la oss ikke før på tidlige morgenkvisten. Dagen etter var det sen lunsj hos meg, før alle dro hver til sitt. Virkelig en lun og god start på året- selv om ryggen min klikket og var ugrei en lang stund. 


I løpet av desember var jeg så heldig å vinne en lekker lue i min farge hos Huskybanden, var Buzzador for storytel,  og oppsummerte i samme stund hvor mange bøker jeg hadde lest dette året. Årets julekort ble sendt utvalgte personer i papirform eller via FB, og den lille Chihuahua frøkna til søsteren min skulle bli min gjest i hele januar. Her er et glimt av lufteturen på årets første dag. 


Da var årets kavalkade i boks, med del 1 her. Da er vi straks allerede inn i februarmåned folkens! Håper det nye året har startet bra for dere :)

Alle bildene er mine bilder.

2 kommentarer:

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Men jøss for en diger røys av spennende , koselige og fine bilder da , det var gøy !!! Nydelige hundene er , så sjarmerende ! Ja du , vi får håpe at det blir en fin vår og deilig sommer i år og at den kommer litt fort . Ønsker deg en fin ny uke ! Klem

Gry sa...

Så mange flotte minner og opplevelser du har samlet her! Mye glede og varme i bildene dine :)
Det er så fint med de ulike årstidene, med hver sine uttrykk.
Ja, vi satser på en flott vår og sommer også i år :) God uke videre til deg! Klem Gry

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...