28. jan. 2015

Årskavalkade 2014 del 1

Et nytt år foldes ut - lik en blomst der kronbladene tett omslynget skjuler skjønnheten innenfor.



JANUAR

Med små rester av julen, tåkete vinterdager, og naboens herlige kattekull startet dette året. Bloggmessig var det lite andre innlegg enn visdomsord, men det ble ihvertfall et lite mimreinnlegg fra en hundeutstilling, og litt julemimring. Dette var også måneden da jeg ble ufør, som var en utrolig vemodig følelse å kjenne på i en såpass ung alder. Da må man fylle dagene med de gleder man finner, og lære seg å sette pris på de små øyeblikk. 



FEBRUAR

Den skjønne lille Petit Brabancon frøkna Doris ble en del av familien, og jeg lagde et lite skilt som henger utenfor inngangsdøren. Jeg forberedte meg på våren og kjøpte frømimret litt om vintersolen fra da jeg bodde på landet, og jeg oppdaget kunstneren Camilla Grythe og fotografen Tim Walker

Kattungene til naboen vokste og åpnet øynene, mens Majapusen min ble akutt syk og forlot oss. Elleve år fikk vi sammen go`jenta mi. 

Jeg passet litt på kattene og de flotte finkene til naboen noen dager, og lagde kort i anledning barnedåpen til datteren til fosterbarnet mitt. Hun fikk penger, og jeg kjøpte den herlige håndlagede bamsen Daniel som gave av naboen min. Da ble det innlegget dåpsgaven. Dåpen fikk jeg ikke tatt del i da formen var ytterst laber. Vintermånedene er ikke helt mine måneder helsemessig..  




MARS

Jeg slo til med litt gjenbruk og redesign av en gammen klokke og et hundehalsbånd, kjøpte en helt herlig kitch kinesisk porselensfigur og vase, og fikk endelig tak i de perfekte krydderboksene og oppnådde krydret lykke. Denne måneden fant jeg kunstneren Jøran Flo og holdt et lite putelotteri, pluss at det faktisk ble noen andre innlegg også foruten de sedvanlige visdomsordene. 

 Litt herlig hundebesøk ble det også, der den eldste niesen min og kjæresten var her med sine små firbente. Da ble det en real fotosession på meg. Herlige små :) Nå glimtet også våren godt frem.



APRIL


Det våres ordentlig! Deilige dager på verandaen og med døren masse åpen. Sol, lys og varme! :)


Vårdager innbød til å starte med oppussing av et gammelt, herlig møbel jeg hadde kjøpt, men det skulle ta noen måneder før jeg klarte å få det ferdig. Små steg, men til slutt skulle det da bli et tv-møbel ut av det. Jeg sådde urter, og nøt at det spiret og grodde. Kunstneren som ble fremmet denne måned var Dolk og Bolig Pluss oppfordret til å vise vårhjemmet.

Gode minner av deilige påskedager hos min (halvt) franske venninne. Dyra nøt landlivet der de kunne løpe fritt i hagen og bli med på rusleturer. Selv hadde jeg ikke vært på biltur på lenge, og nøt å se våren spire og gro jo lenger ut på landet vi kom. Deilig! 


MAI 


Den seige vinterkroppen våkner litt mer til liv, og naboen min og jeg hadde en fantastisk flott dag på Borremarkedet, arrangert av Borre vikinglag. Det skal sies at vi lå langflate begge to noen dager etter en sånn lang dag, men åh- som det var verdt det. Sansemessig en sann nytelse :) Månedens kunstner ble Jan Olav Forberg, Eser Afacan og Petter Thoen. Doris fikk den vakreste heklede hundesengen av naboen. Deilige dager både utendørs og innendørs med dyr og venner, planter og blomster. Våren var rett og slett vakker, og alle nøt den i store monn.


Det ble en liten landlivsferie i starten av måneden igjen, der den store hunden ble igjen for at jeg skulle få slappe av litt i kroppen min. Jeg levde med livet på lading, og den spreke sorte herremannen var stort frustrert over det langsomme tempoet mitt. Jeg måtte ta den tunge beslutningen å gi han fra meg til noen som kunne gi han det livet en Border Collie blanding fortjente, og jeg var superheldig da det viste seg at venner av meg der på landet var på utkikk etter nettopp en sånn herremann. Nå lever han glade dager i en aktiv familie der han stort sett går uten bånd, og får være med på alt de driver med. Det beste av alt for min egen del er at han bor i gangavstand fra bestevenninnen min, så jeg har muligheten til å hilse på han. Sånt gjør godt for et matmorhjerte, for jeg vil alltid være den første "mamma`n" hans :)


Jeg fikk luket litt sakte og rolig i "bedet mitt" hos venninnen min (vi kaller det det fordi det er jeg som alltid rusker opp litt der), og jeg storkoste meg med kameraet i hagen hennes. Både dyra og jeg storkoste oss :)

Hjemme igjen var det nå kun Doris og meg, og vi koste oss med naboen og hennes to Engelske Settere. Det varte imidlertid ikke lenge før vi plutselig igjen var tre, sånn helt på tampen av måneden. Rart valg? - tenker nok noen, men to Griffon er likevel ikke en 26 kg tung, frustrert Border Collie, og de trenger på langt nær den samme mosjonen han trengte. Vi skulle være tre, og nå ble vi det :)



JUNI


For en sommer! Sol og varme hele tiden, måkeunger i bakgården (ikke helt ufarlig), jeg fikk møte kjæresten til sønnen min for første gang, og fikk en diger bukett med liljer i gave. Orange roser er og blir favoritt, så det shoppet jeg selv. Det ble lange dager på verandaen med hundene, og rolige, gode turer med de firbente i bånd. 


Naboen og jeg satte i gang dugnad i bakgården der vi planla hvordan vi vil ha det til slutt, og fikk fjernet det grønne, stygge gressetteppet som lå der *grøss*..  Så strandet planene for det året, men vi håper vi får startet på ny frisk i år. Hun og jeg spleiset på potter til to thuja ved inngangsdøren, så bittelitt grønt ble det ihvertfall. Utrolig hvor mye så lite kan gjøre. 



Det spiret og grodde både ute og på verandaen, og jeg fikk besøk av søsteren min med sin vakre Whippet og skjønne Chihuahua frøken. Juni 2014 var vidunderlig herlig :)
Månedens kunstnere var Jon Bøe Paulsen og Kristian Finborudjeg gjorde noen bruktbutikk kupp fra Loppa, var Buzzador for Cillit Bang, og flesket til med litt humor på sengekanten

Siden det blir sånne enormt lange innlegg fordi jeg er så glad i å dele det i billedform, avslutter jeg årskavalkaden her for denne gangen. Når jeg går gjennom året på denne måten ser jeg nettopp de gode glimtene man må holde fast i når man føler man stort sett bor på sofaen.

Har du laget en kavalkade for året, så legg gjerne igjen en link så jeg får se :)

Alle bildene i dette innlegget er tatt av meg- foruten de to bildene som faktisk er av meg som min (halvt) franske venninne har tatt ;) 

1 kommentar:

Ruths datter sa...

Håper du kan ta vare på hverdagsgledene heretter også selv om du har blitt uføretrygdet. Masse koselige bilder å se på hos deg i dag.
klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...