26. juni 2010

Spisestueprosjekt.

I går la jeg ut et bittelite bilde av et av skapene som tilhører spisestuen i bloggen min, med spørsmål om tanker om å male den. Det er ikke så lett å forklare rom og farger kun med tekst, så her kommer det en egen blogg om temaet.
Vi bor i et gammelt nøttelitenhus. Det vil si at det er furu over alt.. Da vi flyttet hit fra en stram og kald blokkleilighet for fem år siden var det herlig å komme inn i et varmt hus med hyttekos, men man blir litt sliten av å bo i det. Den gangen hadde vi lette og lyse møbler, men deler av huset her "likte" en mer gammel og tung stil. Jeg var superlykkelig da en venn spurte om vi ville ha en gammel spisestue med dreide ben, og ble hoppende glad (bokstavlig talt) da jeg så skapene som fulgte med. De hadde han ikke fortalt meg om før jeg så de var med på hengeren. Problemet var bare å plasserer de, for selv om det er mange rom i huset er det ingen av de som er særlig store. Det vil si at møblene ruver godt, og jeg begynte å lysne ekornhuset med malekosten etterhvert.

Veggene i nesten hele første etasje er "jukselaftet", og jeg har malt både spisestuen, stuen og kjøkkenet lyst. Fargen i spisestuen heter Ung (fargekode 5710), og er en rolig og hvit nyanse. Kjempefornøyd med Lady maling fra Jotun, både med dekkevne og holdbarhet. Her er det til tider stor slitasjerisiko med liv og leven av både ungdom, dyra- og oss voksne. Holder på å male vinduer og karmer helblankt hvitt, og har også planer om det samme for lister og dører.


Gulvet er sterkt gulnet og har fingertykke sprekker. Mitt ønske er å legge parkett (hadde vært så deilig med så mange dyr i huset), eller slipe det ned og vokse det i en lettere farge. Her ligger en fin artikkel om behandling av tregulv. Det var bare det med sprekkene da.. Hvordan fylle de på best mulig måte?
Taket er av rundfaspanel og skal også males. Mye jobb, men ser så absolutt at det trengs.

Som dere ser er det ikke mange glatte, rene flater, men striper og mønster over alt. Med den gamle spisestuen blir det jo enda mer, og jeg ønsker å tone det ned en smule.

For noen år siden pusset jeg ned toppene på både bordet, anretningsskapet og glasskapet og beiset de opp igjen så de ble hele og holdbare i fargen mørk eik. Gjør man et godt forarbeid er Bistrotlakk super til flater som skal tåle røff behandling. Har forresten brukt denne på både badestigen på båten vi hadde tidligere, og til hundegården jeg har bygget av stokker jeg har funnet i skogen. Tørker fort, og herder godt. Dessuten gjør den underlaget herlig levende.

Stolene er av nye dato, med mørkt skinnimitasjon. Veldig lite smart med sånne stoler når man har en katt som kvesser klørne på stolryggene.. Det blir kanskje shabby, men så absolutt ikke chick.


Legger du merke til bena på bordet så ser du det sårt trenger en eller annen form for behandling. Om det ikke blir til at jeg maler det må jeg likevel gjøre et eller annet. Tips? Rart med det, men nå som jeg fikk disse bildene inn i bloggen og tenker høyt, ser jeg jo egentlig selv at det ikke er selve spisestuemøblene som er problemet. Gjør jeg jobben med tak, vinduer, dører og karmer er jo en del av det mørke problemet løst. Har jo himla lyst til å sy (eller kjøpe) lyse trekk til stolene også, og kjøpe lyse skjermer (eller bytte ut hele lampen) over bordet. Hmm.. Lurt å tenke litt høyt skjønner jeg, og tar så absolutt imot alle tanker og tips.


Bildet over skapet fikk vi i bryllupsgave av en kjær venninne av meg. Det er malt av henne og er av den lille "gården" vår. To ringer i venstre hjørne symboliserer ekteskapet, og hesten symboliserer stallen. Ble rørt som bare det da jeg så det, og er veldig, veldig glad i det. Bildet til venstre er også malt av henne. Det henger her til låns og er til salgs. Et stort og vakkert bilde som lysner og løfter. Er du interessert så send meg gjerne et pip.


La du merke til katten på anretningskapet? Det er vakre, lille Majapus det. Dronningen i huset, og katten som elsker å være inne. Som regel ligger hun inntil meg når jeg sitter i stuen med pc`n på fanget, men ellers er hun ofte å finne på sin oversiktsplass på skapet. Andre høye flater har hun forbud mot å tråkke på, men dette er hennes lille fristed. Vann- og matskålene står i vinduskarmen så hun skal få ha de i fred for hundene. Det var det smarteste å gjøre, for de snikspiste maten hennes til stadighet da ingen så det. Luringene.. :)



Avslutter dagens tankespinn med et bilde av en annen av bryllupsgavene våre. Melkespannet var fylt med tusenvis av kroner, og var såvisst den mest kreative gaven jeg har sett. :) Kronene ble tilskudd til bryllupsreisen, minnene fra den ligger mykt i hodet, og i bildene på den eksterne hardisken. Peissettet fant jeg til en tier på loppis. Herlig "harry", og i god bruk.
Ønsker deg en riktig fin og forhåpentlig strålende og sommerlig helg! :)

3 kommentarer:

Tuppelure sa...

Så kjekt at du likte bloggen min og vil følge. Det er gøy hver gang noen kommenterer eller legger seg til. Ser du har store husprosjekt du og. Legger meg til som følger hos deg så får jeg se hvordan det går videre. De skapene er virkelig store ja, det hadde sikkert gjort seg med et strøk maling (om du tør, hehe).
Ha en fin helg!

Trine Kvalnes sa...

Guriland, Janne! Ante ikke at du bodde i et så nydelig hus! :) Eller at du hadde en slik interiørsmak/stil :) Kult! :) Digger tømmervegger!

Helt enig med du med de tankene du tenker om spisestua :) Lykke til! :)

Klem Trine

Huldra sa...

Heisann, og tusen takk for hyggelige kommentarer!
-----{----@

Kos å høre du vil følge meg også Tuppelure. Får håpe vi får en god dose malehumør i sommer begge to. :)

Så kos å se du har funnet veien inn til meg Trine! =D Joda, huset er veldig sjarmerende, men det krever en del tid, oppmerksomhet- og malestrøk både ute og inne. Hyggelig å høre du liker stilen min (vår) også. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...