19. apr. 2013

Tankefull fredag 25

4 kommentarer:

Susanne sa...

Sanne ord.
Ønsker deg en flott helg!

ebuhaug sa...

Hei! Siden du ikke får noen varsel om svar fra min blogg.no-blogg, så har jeg bare kopiert svaret mitt og limer det inn her! :-)

Hei! Sent svar, vært ganske opptatt disse siste dagene!

Jeg har egentlig to hunder som er litt dårlige å sammenlikne med, ettersom jeg har brukt to helt forskjellige oppdragelsesmetoder på hundene mine. Whippeten min var det uheldige offeret for "dominansebasert trening" med alt det medfølger, mens innen jeg fikk Luna byttet jeg helt "side" og har oppdratt henne med motivasjon og vilje til å lære.

Hugin er veldig lydig, og blitt 100 ganger mer lydig nå enn da jeg drev med straff for det han gjorde feil (i mine øyne), men han har allikevel ikke den lysten til å prøve. Han er et godt eksempel for "lært hjelpesløshet". Han har stort potensiale som jeg prøver å drive frem, men jeg må jobbe mye for det pga. hvordan jeg behandlet han tidligere.

Luna, som bare har opplevd motivasjon og oppmuntring til jobbing ELSKER å jobbe. Jobbe er faktisk det morsomste som finnes det, tenk. Å holde Luna unna noen hun ser eller hører jobbe er en real utfordring, og jeg overdriver ikke i det minste. Da hun var 4 mnd gammel hoppet hun over det høyeste lydighetshinderet + bord på tverst og diverse andre greier satt opp som sperre (BARE pga. henne) for å komme dit hun hørte en klikker èn gang. På canistreffet vi var på gikk hun bananas og jeg måtte fjerne henne fra lokalet for å i det hele tatt nå inn til henne. Så hun elsker å trene på godt og vondt! ;-)

Men - nå skal det jo sies at border collie og whippet er to helt forskjellige raser. Borderen er avlet for arbeid, whippeten er avlet for å løpe. Det er mye jakt i whippeten, og lite fokus på oppgaver med mindre man er flink og begynner tidlig for å jobbe opp interessen. Borderen blir født arbeidsnarkoman, og hvis ikke jeg stimulerer Lunas arbeidslyst så spiser hun opp tingene mine.

Whippeten som rase er helt fantastisk. Vil du ha en liten utfordring innen lydighet er whippeten veldig grei, hehe. De har absolutt potensialet! Bestefaren til Hugin var visst champion i lydighet, og jeg vet flere som driver lp med sine whippets. Ellers er de de største kosegrisene som finnes, har en naturlig god innkalling (som regel), men pga. jaktinnstinktet er det greit å ha en "snu umiddelbart" kommando som sitter godt, for de kan plutselig løpe ut i veien. Krever veldig lite fysisk mosjon på tross av hva folk tror. De trenger å få løpe fritt kanskje en gang i uka, men de nøyer seg gjerne med det! :-)

Namas te sa...

Så sant...

Håpe du har gode dager.

Klem

Di sa...

Riktig riktig! Denne var søt, og veldig sann :)! Tenker nå spesielt på når vi jenter har våre faser, og både foreldre og kjærester takler oss ;).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...